Jablečný projekt čtvrťáků

Řeknete si: jablko. Obyčejné slovo, běžné ovoce. Ale nevěřili byste, co vše se s tímto slovem dá procvičit a z ovoce „vykouzlit“.  A to jsme si právě dali za cíl my, žáci 4. třídy. Celý jeden říjnový týden nás tento voňavý projekt  provázel  napříč předměty.  Nevěříte? Tedy čtěte dál...

Během hodin ČJ jsme si procvičili učivo už od 1. ročníku, ale i naučili něco nového. Např. kolik má slovo „jablko“ hlásek, kolik slabik, připomněli jsme si rozdíl mezi písmenem a hláskou, ale také druhy vět. Narazili jsme na význam slova a zjistili jsme, že jablko je slovo mnohoznačné a může znamenat ovoce, královské jablko, nebo část kolene. Připomněli jsme si také slovní druhy, a protože je jablko podstatným jménem, procvičili jsme si i mluvnické kategorie (číslo, rod, pád). Zamýšleli jsme se třeba i nad rozdílem mezi slovem a plodem. A pak jsme zapojili i naše smysly, kterých máme pět, a s jejich pomocí  jsme tvořili přídavná jména.

V přírodovědě jsme si připomněli, že jablko je dužnatý plod jabloně, což je listnatý ovocný strom a při té příležitosti jsme si probrali části stromu a jejich funkce. Víme, že má uprostřed jadérka schovaná v jádřinci. Zapsali jsme si, že takový plod se nazývá malvice a popsali jsme si jeho části.

A víte, že se toto téma objevuje i v písničkách? Třeba Koulelo se, koulelo, Pod naším okýnkem, Chovejte mě má matičko, nebo Měla babka čtyři jabka. Všechny písničky jsme si poslechli i zazpívali.

Vyzkoušeli jsme si i napsat báseň o 4 verších. Zjistili jsme si, že až tak jednoduché to není, ale podařilo se. Vznikly moc pěkné básničky. Touto aktivitou jsme si zopakovali  pojmy: sloka, verš, rým. Někteří odvážlivci se pustili dokonce i do vymýšlení vlastní pohádky. Perfektní! Zapátrali jsme ale i ve známých pohádkách, zda tam nehraje jablko taky nějakou roli.  A vypátrali jsme třeba tyto: Tři veteráni, O Sněhurce, O 12 měsíčkách, O Červíčkovi, apod. Pravdou je, že pohádky nejsou jen pro „prťata“, jak si mnozí myslí, ale dávají nám i různá ponaučení a informace.

Při slohu  jsme se seznámili i s pojmy osnova a popis. Společně jsme si  pomocí bodů osnovu sestavili, a podle ní jsme pak jablko popisovali: Jablko je ovoce. Uprostřed má jádřinec. Plodu se říká malvice. Chutná buď sladce, kysele nebo trpce. Voní jablíčkově. Jablko má hodně vitamínů. Je velmi zdravé.

V matematice jsme zkoušeli vymýšlet slovní úlohy na procvičení matematických operací a jablečné téma nás dokonce provázelo i hodinou anglického jazyka.

Poslední den jsme si udělali ochutnávku dobrot z jablíček. Lidé znají  jablka velmi dlouho, a tak se je naučili různě uchovávat a zpracovávat – suší je, zavařují, zamrazují, mixují, apod. A představte si, na co všechno jsme přišli, že z jablek můžeme udělat: povidla, křížaly, buchty, bábovky, dorty, štrúdl, přesnídávky, žemlovku, pyré, ocet, sirup, džusy, mošty, ovocné tyčinky a mnoho dalšího. Týdenní práce se nám tak dařila, že jsme se rozhodli se nějak odměnit. Maminky napekly dobrůtky a pátek byl pro nás dnem mlsání a ochutnávání. Víte, co dobrot se nám sešlo a jak nám to ve třídě krásně vonělo? Podívejte se na fotografii. A aby se nám i dobře trávilo, pustili jsme si k tomu mlsání pohádku O hruškách ušatkách a jablíčku parohátku.

Tak vidíte, řekli byste jablko. A co vše se dá s jedním slovem a nejběžnějším ovocem „vykouzlit“. Všechny informace, které jsme o jablku dali dohromady, jsme si chtěli zachovat pohromadě, proto jsme si nakonec vyrobili i svojí vlastní knihu. Týdenní projekt na téma jablko jsme si všichni náramně užili.

Jana Nováčková, třídní učitelka 4. třídy

 

Sdílet