V prvním čtvrtletí školního roku proběhlo testování žáků 6. tříd. Jako obvykle jsme využili testy společnosti SCIO, které se skládají ze tří částí. Děti vyplňují testy z matematiky a českého jazyka a dále pak test, který zjišťuje jejich obecné studijní předpoklady (OSP). Ty pak jsou porovnávány s jejich výkony v předchozích dvou testech a z tohoto porovnání vyplývá, zda děti správně využívají svůj studijní potenciál, nebo mají nějaké rezervy.
Testu se zúčastnilo celkem 35 žáků naší školy a dále dalších téměř šest tisíc žáků z ostatních základních škol a k tomu ještě čtyři stovky žáků z víceletých gymnázií. Porovnání výkonu našich žáků s takto početným vzorkem můžeme považovat za vypovídající.
Výsledky našich žáků v testu z českého jazyka byly lepší než u 60 % zúčastněných škol. Ve zprávě, kterou si každý žák odnese domů, jsou označeny extrémní výkony, a to na obou pólech. Jako extrémně dobré jsou označeny výsledky 15 % nejúspěšnějších řešitelů, podobně 15 % nejslabších výsledků je hodnoceno jako extrémně špatný výsledek. Celkem 4 výkony v českém jazyce byly označeny za extrémně slabé, z toho ve třech případech to bylo v případě žáka s odlišným cizím jazykem. Vzhledem k tomu, že se těchto testů zúčastnilo v naší škole celkem šest žáků, kteří nemají češtinu jako rodný jazyk, považujeme tento výsledek za velmi dobrý. Celkem šest jiných žáků naopak dosáhlo výsledku, který byl hodnocen jako extrémně dobrý.
Porovnáním výsledků žáků v testu z českého jazyka s jejich studijními předpoklady, tzn. s výsledky testu OSP, bylo zjištěno, že potenciál žáků je u nás využíván optimálně, protože výsledky v testu odpovídaly úrovni jejich studijnímu potenciálu.
V matematice jsme dosáhli ještě lepších výsledků, protože jsme byli lepší než 80 % dalších škol. Dva žáci měli extrémně slabý výsledek (oba jsou cizinci), ale deset žáků mělo výsledek označený jako extrémně dobrý, a to nás těší.
Porovnáním výsledků z matematiky s testy OSP bylo zjištěno, že studijní potenciál v naší škole využíváme dobře, protože výsledky našich žáků byly na vyšší úrovni, než jaká odpovídá úrovni jejich studijních předpokladů. Dle závěru společnosti SCIO, která testy zadává i vyhodnocuje, učitelé s potenciálem žáků zacházejí velmi dobře a žáci pracují nad svoje možnosti.
Z výsledků našich šesťáků máme velkou radost. Věříme, že i oni sami jsou potěšeni, ale „neusnou na vavřínech“ a dál budou rozvíjet svůj potenciál. A učitelé, pro které jsou tyto výsledky také takovým pohlazením, že svou práci dělají dobře, pro to i nadále budou dělat, co bude v jejich silách.
Děkujeme tedy žákům i pedagogům za pěkné výkony a důstojnou reprezentaci naší školy.
Jitka Krůtová, ředitelka školy