Naše šesté a sedmé ročníky se loni zapojily do mezinárodního projektu Čtenářský most Praha-Hamburg. Cílem bylo číst a společně s dalšími školami „pročíst“ symbolickou vzdálenost mezi oběma městy. Nešlo o soutěž, ale o společný čtenářský experiment – jak daleko se dá dojít jen díky stránkám knih.
Na začátku nikdo netušil, kolik to vlastně dá práce. Kolik stran má takový most? A kolik příběhů se do něj vejde? Žáci si rychle zvykli zapisovat přečtené stránky, sčítali a dokonce sami hlídali, aby byla čísla správně a včas reportována pořadatelům. Ukázalo se, že i ti, kteří tvrdili, že čtení „není nic pro ně“, si nakonec něco našli.
Někdo sáhl po dobrodružství, jiný po komiksu, další po encyklopedii z dětství, četly se ale i tlusté romány. Každý čtenář přidal svůj kousek – stránku, kapitolu, nebo celou knihu. A když organizátoři spočítali výsledky, zjistilo se, že most byl opravdu „dočten“ až do Hamburku.
V září pak proběhlo slavnostní zakončení projektu na Velvyslanectví Německa v Praze. Zástupci zúčastněných škol tam převzali diplomy a poděkování. Atmosféra byla milá, slavnostní, ale hlavně radostná, protože všichni věděli, že se díky jednoduché myšlence podařilo to hlavní, povzbudit děti ke čtení.
Pro naše žáky to byla hezká zkušenost. Zjistili, že čtení může mít smysl i za hranicemi školní lavice. A že když se spojí stovky čtenářů z různých měst, může z toho vzniknout něco výjimečného – ne nutně most z betonu, ale z příběhů, fantazie a společného nadšení.
Adéla Urbanová, vyučující AJ, ČJ
